Wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs

In 2011 redigeerde Bureau Bisontekst de publicatie Knappe koppen in de klas. Wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs van auteurs Geraldine Brouwer & Lidy Ahlers. Ook werd een deel van de pr-teksten geschreven, zoals deze tekst op de achterflap:

knappe+koppen+in+de+klas

Iedere leerkracht kent ze wel: de vlotte leerlingen die aan een half woord genoeg hebben. Of de pientere kinderen die veel in hun maar hebben, maar bij wie dat er op de een of andere manier niet uitkomt (de onderpresteerders). De laatse tijd is er veel aandacht voor deze ‘bovenste 20 procent’ van de leerlingen. De politiek streeft naar het verhogen van de leeropbrengsten, juist ook van deze groep. Hoe zorgen leerkrachten ervoor dat (hoog)begaafde leerlingen worden uitgedaagd excellente prestaties te leveren? Dit boek laat zien dat getalenteerde leerlingen niet altijd vanzelf verder komen in hun ontwikkeling. Cruciaal is dat leerkrachten de instructie en het aanbod binnen de les óók op hen afstemmen. De auteurs beschrijven concreet en praktisch hoe ze dat kunnen doen, aan de hand van tips, instrumenten en herkenbare praktijkverhalen.
Knappe koppen in de klas richt zich primair op leerkrachten in het basisonderwijs en studenten aan pabo’s. Maar ook interne begeleiders en schoolleiders krijgen in dit boek waardevolle aanzichten aangereikt.

 

 

 

Dit artikel is 2414 keer bekeken