Bedrijfspresentatie: Socius ICT

‘Denken vanuit de klant’

Socius ICT Groep draagt bij aan bedrijfsprocessen van klanten door deze met behulp van ICT- oplossingen beter te laten verlopen. Hoe? Door uit te gaan van de echte gebruiker: ‘Hoe beleeft en ervaart de gebruiker de informatie die hij via de computer krijgt en wat er mee gedaan moet worden?’

Wat is het probleem? Waar sluiten processen, informatie en gedrag niet aan? Hoe kunnen wij het verhelpen of verbeteren? Dat zijn de vragen die de ICT-specialisten van de Socius ICT Groep uit Arnhem zich stellen. ‘Er wordt veel informatie verzameld en opgeslagen in computersystemen’, vertelt directeur-eigenaar Gert Mossink. ‘De vraag is dus eigenlijk: hoe kan die informatie zo efficiënt mogelijk gebruikt worden? Socius ICT Groep heeft de kennis in huis om systemen en programma’s te optimaliseren of te koppelen. Usability, de manier waarop de informatie gebruikt wordt, is een voornaam uitgangspunt van onze werkwijze: we bekijken het werkproces vanuit de gebruiker en passen het informatiesysteem aan op diens behoeften.’

Onder de loep
Sinds vier jaar staat Gert Mossink aan het roer van de Socius ICT Groep: hij nam het bedrijf in 2006 over. In een krappe drie jaar wist hij het aantal medewerkers bijna te verdubbelen (van 12 tot 23) en nam ook de omzet fors toe. Hoe verklaart hij dat succes? ‘Aanvankelijk heb ik sterk ingezet op de revitalisering van de onderneming’, vertelt hij. ‘De competenties van de medewerkers zijn uitgebreid onder de loep genomen en er is geïnvesteerd in opleiding. De tarieven werden bijgesteld, contracten werden opnieuw afgesloten et cetera. Sommige mensen kregen andere posities binnen het bedrijf. Ook werken we tegenwoordig met persoonlijke opleidingsplannen voor alle medewerkers, waarin ze hun ambities verwoorden. Samen plannen we hoe we die doelen gaan verwezenlijken. Extra opleidingen zijn – en worden – gefaciliteerd. Zo zijn alle systeembeheerders inmiddels MCSA of MSCE gecertificeerd. Alle medewerkers hebben een eigen deskundigheid ontwikkeld binnen de informatie- en communicatietechnologie, waardoor wij klanten breed kunnen ondersteunen. Of het nu gaat om programmeren, applicatiebeheer, computers onderhouden of het optimaliseren van websites.’

Weinig poespas
Ook ging Mossink praten met de klanten. ‘Wat verwachten zij van ons? Hoe kunnen wij hen helpen? Dat zijn belangrijke vragen’, aldus de bevlogen directeur-eigenaar. ‘Deze markt is heel transparant; de tarieven zijn inzichtelijk. Dat betekent dat klanten ook kiezen op andere aspecten dan prijs alleen. Gaan ze met Socius ICT Groep in zee, dan zijn ze ervan verzekerd dat ze te maken krijgen met communicatieve specialisten die zeer betrokken zijn bij de uitvoering van hun werk. Wij dragen persoonlijke relaties bovendien hoog in het vaandel. Opdrachtgevers worden actief betrokken bij het selectie- en matchingsproces. Ze kunnen hun aanvragen plaatsen, deze direct matchen met ons aanbod en zien wanneer er geschikte medewerkers beschikbaar komen. Een effectief proces, zonder te veel poespas. Natuurlijk leggen we afspraken over wat we wanneer doen vervolgens schriftelijk vast in een eenduidig en volledig Service Level Agreement. Maar uiteindelijk hechten we meer aan de menselijke verhoudingen dan aan contracten. Komt de nood aan de man, dan helpen we onze klanten gewoon snel. Dat wordt gewaardeerd. Want ook nu het economische tij tegenzit, blijven we overeind en realiseren we zelfs groei. Ik ben dan ook enorm trots op onze medewerkers die onvermoeibaar hun schouders onder het werk blijven zetten. En op onze trouwe klanten.’

Detachering
De komende periode wil Mossink Socius ICT Groep nog steviger gaan neerzetten door de diverse werkzaamheden onder te brengen in drie aparte business units: Socius Detachering, Socius ICT Beheer en Socius Projecten. Socius Detachering leent systeemontwikkelaars, analisten, systeembeheerders en webdevelopers  met kennis van (vooral) logistieke en administratieve systemen uit op tijdelijke basis. Zij zetten hun kennis, ervaring en productiviteit ter plaatse in bij een klant. De kennisgebieden met betrekking tot systeemontwikkeling zijn onder meer: JAVA, Oracle, dotnet en Magic. Op het terrein van netwerkbeheer kan de Arnhemse onderneming ondersteuning bieden voor Microsoft, Citrix, VM Ware en Cisco. En ook voor het ontwikkelen of verbeteren van websites zijn er specialisten in huis.

Beheer
Socius ICT Beheer heeft als doelstelling: werkplekken optimaal beheren. Zowel op locatie bij de klant als op afstand. ‘Een van onze medewerkers kijkt dan vanuit ons eigen kantoor mee in het systeem van de klant en checkt of alles nog naar behoren functioneert’, licht Mossink toe. ’Desgewenst updaten we bijvoorbeeld de spyware of firewall en zorgen we voor een regelmatige back-up van data. Al naargelang de wensen van de klant doen we dat dagelijks, wekelijks, maandelijks. Ook bieden we preventief onderhoud. Zo proberen we de kans op incidenten te minimaliseren. Als zich desondanks incidenten voordoen – denk aan een acuut virus – lossen we die vlug op. Onze deskundige medewerkers analyseren eerst wat er aan de hand is en bieden dan op de kortst mogelijke termijn een passende oplossing.’ Socius Beheer zal de komende tijd verder worden uitgebouwd.

Projecten
De derde poot van Socius ICT Groep is Socius Projecten. De medewerkers van dit onderdeel nemen projectmatige verantwoordelijkheid voor het bouwen van ondersteunende informatiesystemen. ‘Zij voeren klussen uit van A tot Z’,  vertelt Mossink. ‘Bijvoorbeeld het inrichten van servicedesks. Maar ook automatiseringsprojecten, waarbij onze medewerkers eerst een probleemanalyse doen en vervolgens de juiste oplossing bedenken. En deze natuurlijk ook uitvoeren. Met de eindgebruiker in gedachten bekijken ze waar in de werkprocessen verbetering mogelijk is. Kunnen er misschien meer klanten van onze klant geholpen worden in minder tijd? Bijvoorbeeld door bestaande automatiseringssystemen binnen een organisatie te integreren, door een intranet dat speciaal is gemaakt om de dagelijkse activiteiten van werknemers te vereenvoudigen of door het ontwikkelen van online hulpmiddelen?’ Een onderdeel van de beheeractiviteiten is gericht op het optimaliseren van de internetomgeving, waartoe ook het verbeteren van de technische basis van de website wordt gerekend. Socius Projecten richt zich vooral op Oracle. Mossink: ‘Oracle is bezig een nieuwe strategie in de markt te zetten met een nieuwe generatie applicaties. De nieuwe koers spreekt ons aan en we zijn een strategie daarvoor aan het ontwikkelen. In de loop van 2010 wordt daarover meer duidelijk.’

Kijk op ON page_1_thumb_large

Beeldmerk Sinds 2008 voert Socius ICT Groep een nieuw beeldmerk, ontworpen door kunstenaar Aschwin Breur. Het symboliseert de saamhorigheid binnen het bedrijf en  de aandacht die de medewerkers willen hebben voor elkaar en voor de klanten. Het beeldmerk is gepresenteerd ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van het bedrijf.

Bedrijfspresentatie, verschenen in Kijk op Oost Nederland (Periodiek & Partners; 2009).

 

Dit artikel is 2441 keer bekeken