Stappenplan voor startende auteurs

Hoe schrijf ik een artikel?
– Auteurshandleiding Van A tot Z –

Deze handreiking is bedoeld als praktische ondersteuning bij het schrijven van een artikel voor Van A tot Z. Ook als u eerder voor het blad geschreven heeft, kunt u er uw voordeel mee doen. Want Van A tot Z krijgt een nieuwe jas. Deze lijkt weliswaar op de oude, maar ziet er toch nét iets anders uit. Hoe? Dat leest u hierna.

Van Analyse tot Zorginnovatie (Van A tot Z) is sinds tien jaar het interne vakblad voor de GGZ Oost Brabant. Het is bedoeld om de reflectie op het professioneel handelen te bevorderen en (intern) kennis delen. Tevens is het een middel om de organisatie naar buiten toe te profileren. Maar dat lukt alleen als de medewerkers hun kennis en ervaringen aan het papier durven toevertrouwen.  Deze auteurshandleiding ondersteunt u daarbij. U vindt er adviezen voor de inhoudelijke indeling en de uiterlijke presentatie van uw tekst. Neem deze ter harte, zonder – uiteraard – uw eigen stijl te verloochenen.

Lezer
Voordat u begint, denkt u na over wat u wilt schrijven en voor wie. Van A tot Z is bedoeld voor (behandelgebonden) medewerkers van GGZ Oost Brabant, maar ook voor externe geïnteresseerden, zoals ketenpartners, verwijzers en wetenschappers. De verhalen zijn wetenschappelijk verantwoord, maar de toon is niet té wetenschappelijk. U mag wel enige voorkennis van de lezers mag verwachten, maar u kunt er niet vanuit dat iedereen net zo goed is ingevoerd in het onderwerp als uzelf. Het devies luidt dan ook: houd het eenvoudig. Vertel u verhaal in duidelijke taal. Een beetje zoals u het ook over de heg heen aan de buurvrouw zou vertellen. Snapt zij uw betoog? Dan zit u zeker goed.

Onderwerp
Een goed artikel heeft een duidelijke kop, romp en staart. Het wordt meestal niet in een keer op papier gezet vanaf de titel tot aan de conclusie. Een auteur doorloopt meerdere fasen om te komen tot een eindproduct. Het begint met de selectie van het onderwerp. Alle onderwerpen die te maken hebben met uw dagelijks werk, zijn in principe geschikt. U kunt bijvoorbeeld schrijven over de opzet van een nieuw onderzoek. Of over de resultaten van een langer lopende studie. Ook congresverslagen en boekbesprekingen zijn welkom bij de redactie. Net zoals bijzondere praktijkverhalen. Zolang er maar een link is met de werkvloer. Is het onderwerp eenmaal duidelijk, dan wordt informatie verzameld en geselecteerd. Daarna begint het schrijven. En vooral ook het herschrijven. Het is zelden in een keer goed. Het kan helpen uw tekst uit te printen, deze te wijzigen en een paar dagen later nog eens met een frisse blik te bekijken. Of leg uw artikel eens voor aan een collega.

Opbouw
Om de leesbaarheid van een tekst te bevorderen, wordt deze in divers stukken verdeeld.

Titel
De belangrijkste functie van de titel is de lezer te informeren over de inhoud van het stuk en hem/haar te prikkelen het ook daadwerkelijk te lezen. Eventueel kunt u kiezen voor een combinatie van een hoofd- en een ondertitel. De hoofdtitel krijgt dan een motiverende functie, de ondertitel heeft een informerende, zakelijke functie.

Bijvoorbeeld: Dement: zo gek nog niet (hoofdtitel/kop) – Kleine psychologie van dementie – (ondertitel)

Het is ook prima om alleen een hoofdtitel te gebruiken of om zowel de hoofd- als de ondertitel zakelijk te houden. Let wel op dat de titel niet te breed wordt. Richtlijn: hoofdtitel een halve pagina breed, ondertitel de volle breedte van een pagina.

Eerste pagina van de Auteurshandleiding Van A tot Z, geschreven in opdracht van GGZ Oost Brabant (2008).

Dit artikel is 2214 keer bekeken